Influencer Beatrice Bjørnerud har noe viktig å dele. Historier som ligner hennes viser seg nemlig å være vanlige, men få vil fortelle dem. Kredittkortgjelden hennes ble så uhåndterlig at det ble umulig å reise seg fra sengen. Her forteller hun historien om det, og om hvordan hun til slutt kom seg opp. Hun tror mange vil kjenne seg igjen.
Første del av denne serien begynte med oppramsingen av noen tall: Én av ti nordmenn sliter med økonomien, 192 000 hushold strever med å betale regningene, 235 000 av oss har betalingsanmerkninger, og skylder kreditorene til sammen 57 milliarder kroner med utløpt forfallsdato.
Tall gjør størrelser enklere å formidle, og på én måte lettere å forstå. Men tallene er dårlige til å vekke empati eller forståelse. Bak akkurat disse tallene gjemmer det seg enkelthistorier. Vi ser dem som klynger på tusen, hundre, og ti. Men egentlig utspiller historiene seg én og én. Én person i utkanten av Trondheim lever bak lukkede gardiner i en leilighet han ikke kan betale for lenger. Han tør ikke fortelle venner og familie om situasjonen, som føles håpløs. Én person i en kommune du aldri har hørt om har ikke vært ute av sengen på uker. Hun tar ikke telefonen, hun snakker ikke med noen.
Det som må til for at tallenes tale skal bli tydelig og forståelig for oss, er at ett av tallene slutter å gjemme seg i rekken av de andre. Beatrice opplevde at det å åpne seg og fortelle historien sin var det som reddet henne. Først til vennene sine, så til familien. Det at hun åpnet seg gjorde at hun så klarere. Hun fikk flere øyne å se med, flere bein å stå på.
Nå åpner hun seg til alle som vil høre på henne. Først og fremst andre som sliter med det samme som hun har vært igjennom, i håp om at de ikke skal føle seg like alene som hun gjorde, og at deres vei ut av økonomiske vanskeligheter skal bli kortere enn hennes egen.
Hennes første råd er å åpne seg for andre, og å ikke møte problemene alene.
– Snakk med noen. Hvem som helst. Da jeg satt alene med problemene mine klarte jeg ikke å tenke klart, fordi alt så så mørkt ut. Ikke vær redd for at de skal si de tingene du ikke vil høre. Du trenger å høre dem. Du trenger flere perspektiver, sier Beatrice og tar en pause. Så fortsetter hun å ramse opp:
– Snakk med en du kjenner eller snakk med en fullstendig fremmed. Bare snakk med noen. Snakk med moren din, snakk med vennene dine, snakk med en psykolog. Snakk med banken! Ta kontakt med noen som kan noe om økonomi; en økonomisk veileder, for eksempel. Du kommer til å føle deg så mye lettere, og du kommer til å få nye verdifulle perspektiver, noe som er helt nødvendig i neste steg av prosessen.
Når det gjelder å skaffe seg kontroll på økonomien, er Beatrice like klar i sin anbefaling: Du må ha det svart på hvitt.
– Det er det samme hvor du skriver det ned. I første omgang har det ikke noe å si om du skriver det i et notat på mobilen, eller om du setter det opp i et gjennomført excel-ark. Du må bare skaffe deg oversikt. Du må skaffe deg full kontroll over hvilke månedsbeløp du må betale, og når de må betales, sier hun.
Beatrice mener avtalegiro kan være en god løsning for mange, men at det er viktig å ha kontroll over når pengene forsvinner, og hvor de blir av, slik at man ikke blir tatt på senga. Det å virkelig få kontroll over økonomien sin handler om viljestyrke, disiplin og nøysomhet. Én detalj som overses, blir fort til flere.
– Det handler om å ha full kontroll over hva som kommer inn, og hva som forsvinner ut. Hver femtilapp som forsvinner på et automatisk trekk eller et eller annet månedsabonnement til femti kroner, må du vite om. Det er bare sånn du kan sette opp et nøyaktig budsjett, og det er bare med et nøyaktig budsjett at du får kontroll.
Etter at du har fått kontroll over hva som kommer inn på konto hver måned, og hva du må betale hver måned, gjelder det å sette opp et nøyaktig budsjett. På den måten får du kontroll over hvor mye penger du kan bruke på andre ting.
– Sett opp et budsjett og en nedbetalingsplan som er nøyaktig og streng, men som fortsatt lar deg leve. Nøyaktig både i den forstand at økonomien er presis, men også på den måten at du regner med dine egne svakheter, og ikke setter opp et budsjett som er helt virkelighetsfjernt, forklarer Beatrice.
Budsjettet til Beatrice har en hel del kolonner, der beløpene er nøyaktige ned til siste øre:
Leie
Strøm
Kollektivtransport
Mat
Uforutsette utgifter
Alkohol
Låneforsikring
Studielån
Buffer
Noen av de viktigste kolonnene i budsjettet er ifølge Beatrice de som dreier seg om uforutsette utgifter og kos. Det er viktig å gi seg selv rom til både å feile, og å leve litt.
– Nøkkelen her er å være realistisk. Man må ikke sette opp et budsjett som er helt uoppnåelig. Det er så lett å gå i kjelleren og gi opp hvis man sprekker ordentlig. Derfor er det også like viktig å gi seg selv rom til å gjøre nettopp det. Pass på å ha en buffer, sånn at du ikke blir knust av uforutsette utgifter – enten det er en vaskemaskin som blir ødelagt, eller en velfortjent kveld på byen som går for langt, sier Beatrice.
De første gangene Beatrice prøvde å få kontroll på økonomien var det nettopp på disse to punktene det gikk galt. Hun satte opp urealistiske budsjetter, og hun tillot ikke seg selv å feile, slik at hun da hun først gjorde det, ga opp helt. Men nå ser hun annerledes på ting. Og det er derfor hun er på vei tilbake til et liv uten gjeld, og på vei tilbake til vennene sine i Oslo.
– Det er litt som en diett. Du går all in de første dagene, og så spiser du én bolle og gir helt opp. Det er ikke bærekraftig å se på noe som helst på den måten. Det at du feiler betyr ikke at du rykker tilbake til start. Det betyr ikke at du er mislykket. Det betyr bare at du er menneskelig. Du må bare stå opp, og prøve ditt beste igjen i morgen.
1. Hvem som helst kan gå på en smell: – Jeg levde et liv jeg ikke hadde råd til
2. En smell trenger ikke alltid å smelle: – Mine problemer lå stille og ventet
3. Beatrice møter veggen: – Det ble veldig mørkt, veldig raskt
4. Det umulige blir mulig: – Åpenheten reddet meg
5. Det løsner, endelig: – Jeg kan begynne å leve igjen
6. Beatrice vet at hun ikke er alene: – Du må bare prøve ditt beste igjen i morgen
Hver måned snakker vi med tusenvis av nordmenn. Mange av dem har ventet altfor lenge med å snakke om problemene sine, og sliter derfor med å finne en løsning. Hvis vi kan få nordmenn til å være åpne om sine økonomiske problemer, kan vi også hjelpe dem med å løse dem - før det har gått for langt.
Lendo er eid av Schibsted, og er en tjeneste som hjelper nordmenn med å komme i kontakt med flere banker samtidig.