Merk at Lendo aldri ringer personer som ikke har søkt via Lendo. Og har du sendt inn en søknad, vil vi aldri be deg om å logge inn med BankID over telefon. Dersom du har blitt oppringt og oppfordres til å logge inn med BankID, kan det være svindel. Her går vi gjennom et av de mer vanlige scenariene og hvordan du kan beskytte deg selv.
Noe som har økt mer siste tiden er at svindlere kontakter deg via telefonen og utgir seg for å være fra banken din, en myndighet som Skatteetaten eller kanskje fra Lendo. Svindlerne er dyktige og godt forberedt. De er flinke til å snakke for seg, de vet hva du heter og har mye informasjon om deg (informasjon de kunne funnet ut av på nettet), samtidig som nummeret faktisk virker som at er fra det stedet de sier at de ringer fra.
Nei, det som har skjedd er at svindlerne via IP-telefoni eller annen teknologi klarer å bruke en forfalsket avsender, for eksempel en e-postadresse eller i dette tilfellet et telefonnummer med falsk nummerpresentasjon såkalt spoofing. På denne måten lures du inn i en falsk trygghet da nummeret de ringer fra ser ut til å komme fra en bank, myndighet eller for eksempel Lendo.
Svindleren hevder ofte at årsaken til samtalen haster med det formål å få deg til å bruke BankID for å få tilgang til kontoene dine. Gi aldri denne informasjonen til noen over telefonen.
Vi ringer aldri noen som ikke har søkt hos oss. Hvis du ikke har søkt hos oss og noen ringer deg og utgir seg for å være fra Lendo, har du blitt utsatt for et svindelforsøk. De har benyttet seg av spoofing for å få det til å se ut som om de ringer fra Lendos telefonnummer, og dette er noe som bør meldes til politiet umiddelbart. Du bør skrive ned klokkeslett, dato og hvilket nummer de brukte da de ringte deg, og gjerne en beskrivelse av hendelsesforløpet i samtalen for å gi politiet mest mulig informasjon å gå på.
Hvis du blir oppringt av noen som hevder å komme fra Lendo eller en av våre partnere (bankene og långivere vi samarbeider med) og du aldri har søkt, bør du ikke oppgi noen informasjon i samtalen. Har du opplevd dette, ta kontakt med banken din så snart som mulig og meld hendelsen til politiet. Jo flere som melder fra til politiet, jo mer informasjon får politiet og større mulighet til å stoppe andre fra å bli ofre for disse svindlerne.
Les mer om telefonsvindel på Nasjonal kommunikasjonsmyndighet sin nettside.
Hvis de brukte spoofing som vi beskriver ovenfor og nummeret virker riktig, legg på umiddelbart eller ikke svar. Banker, myndigheter og seriøse aktører ringer deg ikke og ber deg logge inn med BankID, eller at du må utlevere kortopplysningene dine over telefonen. Ikke gi videre viktig informasjon eller passord over telefonen hvis du blir oppringt.
Er du på en nettside med et tilbud, for eksempel et tilbud om lån, investeringer eller økonomi, som høres for godt ut til å være sant? Da er det mest sannsynlig en nettside du bør unngå. Selgere som prøver å snakke deg ned over telefon og overtale deg om fantastiske investeringer eller lignende bør unngås, legge på eller ikke svare hvis de ringer deg. Spesielt ikke hvis du selv ikke har søkt om eller meldt interesse for produktet eller tjenesten. Seriøse aktører følger loven og vil alltid informere deg om risikoer ved investeringer eller lån.
Skulle du bli oppringt eller kontaktet på annen måte av noen som sier de ringer fra Lendo, selv om du aldri har søkt på Lendo.no, råder vi deg til å ikke svare. Vi vil aldri kontakte deg uten at du velger å samhandle med oss via vår nettside eller telefon. Du er velkommen til å kontakte vår kundeservice dersom noen har gjort et slikt forsøk, det gjør du enten ved å sende en e-post til oss på kundeservice@lendo.no eller på telefon 22 00 70 70. Klarer svindleren å innhente informasjon via samtalen, råder vi deg til å ta kontakt med banken din umiddelbart og melde hendelsen til politiet.