Sømløse og brukervennlige kundeopplevelser står i fokus når Lendo skal erobre verden med sammenligningstjenester for forbrukslån og refinansiering. Gjennom finansteknologi – populært kalt fintech – gir vekstbedriften Lendo moderselskapet Schibsted nok et solid ben å stå på.
– Schibsted startet sin satsing på finans allerede for åtte-ti år siden, med Lendo i Sverige. Så tok vi det konseptet til Norge, og det har gått kjempebra. Nå har vi faktisk lansert Lendo i flere markeder i Europa, så jeg håper at om ti år så er vi markedsledende i mange av de store markedene i Europa, sier Kristin Skogen Lund. Hun er konsernsjef i Schibsted, og hun har stor tro på fintechsatsingen til selskapet.
Gjennom Schibsted Vekst investerer Schibsted Media Group i gode ideer, folk og prosjekter i Norge og Norden for øvrig. Et av selskapene i porteføljen er Lendo, sammenligningstjenesten for lån og refinansiering av lån. Lendo ble startet i Sverige i 2007, og er senere utvidet til å tilby sine tjenester i Norge, Finland og Danmark. Målet er å erobre enda flere land i tiden fremover.
Fintech er en naturlig konsekvens av at samfunnet i dag er gjennomdigitalisert, og at forbrukerne selv har andre forventninger til kundeopplevelsen enn tidligere. Kort fortalt dreier fintech seg for eksempel om den teknologien som gjør at man kan sammenligne flere ulike lånetilbud på én gang, via én nettside.
– Fintech er all den teknologien som utvikles nå for å gjøre finansielle tjenester mer kundevennlige og enklere, sier Kristin Skogen Lund.
Administrerende direktør i Lendo, Kristoffer Gallefoss, utdyper:
– Schibsted har et stort hjerte for gode brukeropplevelser gjennom selskaper som FINN, Prisjakt og Mitt Anbud. Vi har det samme fokuset for å gjøre folks økonomi bedre og mer forståelig. Våre utviklere jobber kontinuerlig for å optimalisere veien fra utfylling av søknadsskjemaet til kunden skal velge et lånetilbud, og vi mener at teknologien her virkelig jobber til fordel for kundene, sier han.
Kristoffer mener at Schibsteds satsing på fintech er riktig, både sett ut fra et ønske om vekst for konsernet, men også sett ut fra et forbrukerperspektiv. At en gigant som Schibsted investerer i finansteknologi, gir muskler til å kunne gå den ekstra milen for kundene, mener han.
–Norge ligger langt fremme når det gjelder digitalisering og brukerne er vant til at løsningene er enkle å bruke. Det er et godt utgangspunkt for å eksperimentere og lære her hjemme før løsningene tas ut andre markeder, sier han.
En sulten fintech-aktør som Lendo er avhengig av å ha de aller skarpeste hodene på laget når det internasjonale finansmarkedet skal erobres. De ansatte løfter frem en stor grad av frihet og et sterkt faglig miljø som noen av fordelene ved å jobbe i Lendo, og en stor del av dem har vært med helt siden oppstarten.
Så langt er 20 dyktige medarbeidere på plass i lokalene på Tøyen. Kristoffer Gallefoss er likevel stadig på jakt etter flere utviklere som kan bidra til at kundene får de beste lånetilbudene gjennom å digitalisere og forenkle prosessene.
– Vi har en entusiastisk og dyktig gjeng samlet hos oss allerede, og vi har plass til enda flere flinke folk. Skal vi nå målene våre om å ekspandere også internasjonalt, må vi styrke staben vår og rigge oss for ytterligere vekst. Fintech kommer til å bli en stadig viktigere del av folks liv i fremtiden, og vi i Lendo skal selvfølgelig være med på den utviklingen, sier han.