En av godene med å kjøpe bruktbil til under 100 000, er at du kan finansiere hele kjøpet med et usikret lån, slik at du ikke trenger å betale noe som helst fra egen lomme når behovet for bil plutselig melder seg. Så hvis du mangler egenkapital, er dette en god løsning.
— Bruktbilkjøp handler om balanse. En rimelig bil kan dekke dine behov uten å belaste økonomien unødvendig, men sørg for å gjøre grundige undersøkelser før kjøp. God planlegging kan spare deg for både kostnader og ubehagelige overraskelser.
Det vi skal se på i denne artikkelen, er de viktigste tingene du må ha oversikt over når du kjøper bruktbil. Du kan også bruke artikkelen som en sjekkliste når du ser på en bil. Dette er punktene vi skal gjennom:For å sikre et vellykket bruktbilkjøp, kan du bruke denne listen som veiledning:
Kilometerstand
Kilometerstanden gir en indikasjon på bilens slitasje og levetid. Kombiner dette med servicehistorikk og årsmodell for en bedre vurdering av bilens verdi.
Antall tidligere eiere
Færre eiere gir ofte bedre dokumentasjon av bilens vedlikehold. Statens vegvesen kan gi informasjon om eierskifte.
EU-kontroll
Sjekk om bilen er EU-godkjent og hvor lenge den er det. En ikke-godkjent bil kan påføre deg store reparasjonskostnader.
Årsavgift og omregistrering
Sørg for at årsavgiften er betalt og at du kjenner til kostnaden for omregistrering.
Dekkslitasje
Sjekk tilstanden til både sommer- og vinterdekk. Nye dekk kan være en stor kostnad rett etter kjøp.
Rust og skader
Undersøk vanlige rustområder og vurder om bilen har skader som kan påvirke sikkerhet og verdi.
Garanti og reklamasjonsrett
Kjøp fra forhandler gir bedre sikkerhet med garanti, mens privatkjøp gir deg to års reklamasjonsrett.
Kjøpekontrakt
En skriftlig kontrakt er avgjørende for å beskytte begge parter. Sørg for at alle avtaler er dokumentert.
Kilometerstanden har mye å si for hvor mye bilen er verdt, ettersom det er en god pekepinn på hvor mye slitasje det er på bilen. Kilometerstanden finner du ved å sjekke opp bilens servicehistorikk. Ta også kontakt med Statens vegvesen – de kan informere deg om hvilken årsmodell bilen er. Da har du kontroll over de to faktorene som har mest å si for bilens verdi og levetid.
Statens vegvesen kan også svare deg på hvor mange tidligere eiere bilen har hatt. Jo færre eiere bilen har hatt, jo lettere er det også å få oversikt over når, og hvor mange ganger, bilen har vært på service.
Det er bileierens eget ansvar å få bilen EU-godkjent. I det prissegmentet vi forholder oss til nå, kan det være en lei ekstrautgift å bli overrasket av. Dersom bilen ikke er EU-godkjent, må bilen på service, og du kan komme til å måtte betale i dyre dommer for å utbedre eventuelle feil og mangler. Hvis kjøretøyet ditt ikke er godkjent innen fristen, kjører du ulovlig. Fristen for din bil finner du på statens vegvesen sine hjemmesider, ved å taste inn registreringsnummeret på bilen.
Det å undersøke om årsavgiften er betalt er lett: Bare send SMS til 2282, og skriv REGNR før registreringsnummeret. Da får du også vite hva omregistreringsavgiften på bilen kommer på.
Det er viktig å undersøke hvor slitt dekkene er. Nye dekk kan være surt å måtte kjøpe, for det ofte koster flere tusen kroner å skifte dem ut. Det varierende klimaet her i Norge, gjør også at vi må bytte mellom sommer- og vinterdekk. Hør med selgeren om begge dekktypene er inkludert i prisen.
Rust er også blant de store stygge ulvene som du bør se opp for når du kjøper bruktbil. Dersom bilen er eldre enn tre-fire år, bør du absolutt undersøke nøye om bilen har begynt å ruste. Hvor rusten setter seg først, avhenger av hva slags bil det er, men det er likevel noen steder du bør sjekke først:
De bakre hjulbuene. Sjekk langs buen på skjermen, og undersøk om det er bobler her – da har rusten spist seg gjennom
Den nederste kanten på dørene er også et sted der rusten ofte kommer tidlig. Her må du sjekke nøye både innvendig og utvendig – også på bagasjedøra
Rundt blinklampene på forskjermen
Rundt eventuelle antennefester
Rundt front- og bakvindu
Metallskjøter og falser
Det er ikke bare enkelt å finne ut hvorvidt bilen har hatt skader som utgjør en risiko. NAF jobber med å få på plass et skaderegister, slik at man lettere kan forhindre at trafikkfarlige biler blir solgt videre. Den sikreste måten å undersøke dette på, er å få en tilstandsrapport fra et verksted. Noen holdepunkter har du også dersom du undersøker selv:
Er frontruten uten riper og steinsprut?
Fungerer alle lys innvendig og utvendig?
Er det lett å åpne og lukke panser, bagasjerom og dører?
Undersøk om motoren har oljelekkasje eller kjølevannslekkasje
Er batteriet rent, og ordentlig montert?
Starter motoren problemfritt?
Fungerer clutchen godt?
Kommer det ulyder når du girer opp eller ned?
Hopper giret ut når du bråbremser?
Tar bremsene likt? Hvis bilen skjener til en av sidene når du bremser, fungerer bremsene ujevnt
Holder bilen stø kurs dersom du kjører i lav hastighet og bare holder forsiktig i rattet?
Kommer det ulyder fra motoren?
Dersom du oppdager mange feil ved hjelp av sjekklisten over, er det nok lurt å lete videre. Dersom du mener feilene du finner er få, og uten stor betydning, kan du bruke det til din fordel ved å presse ned prisen noen hakk.
Når du kjøper ny bil i Norge, har bilen fem års garanti. Garantien gir deg blant annet rett til gratis reparasjoner og lengre klagefrist. Om bruktbilen du kjøper er under fem år gammel, vil også den komme med garanti. Dersom den er eldre, og ikke har garanti, bør dette tas med i regnestykket når dere skal bli enige om pris.
Dersom du kjøper bruktbil av en privatperson, har du to års reklamasjonsrett. Det innebærer at du har rett til klage dersom bilen ikke er i den stand som dere ble enige om da dere inngikk handelen. Derfor er det også veldig viktig at du som kjøper undersøker bilen nøye i henhold til denne listen, før du kjøper den.
Sist, men ikke minst: Husk for all del kjøpekontrakt. Dette er nødvendig for at reklamasjonsretten skal være gyldig, for at du skal få lån, og for at dere lettere kan unngå misforståelser og problemer dersom noe skulle oppstå.