EU-kontroll, kjent som periodisk kjøretøykontroll (PKK) som det egentlig heter, ble innført i Norge i 1988. Og selv om 150 kontrollpunkter sjekkes er det ikke en omfattende test, men mer en tilstandsrapport. En EU-godkjent bil kan med andre ord ha feil og mangler.
Bare så det er sagt: Det er ditt ansvar å sørge for at bilen din er EU-godkjent. Hvis du ikke gjennomfører EU-kontrollen og blir godkjent innen fristen, vil bilen din bli begjært avskiltet.
EU-kontroll er en regelmessig undersøkelse av tilstanden på bilen som er pålagt fra myndighetene.
Biler med tillatt totalvekt til og med 3500 kg skal inn til kontroll det fjerde kalenderåret etter at den er registrert første gang. Deretter må den inn til kontroll annethvert år. Biler med totalvekt fra og med 3501 kg må inn til kontroll i det andre kalenderåret etter at den er registrert første gang, og hvert år etter det.
Det bakerste sifferet på nummerskiltet angir måneden bilen skal på kontroll. Er tallet 8, skal bilen altså være kontrollert og godkjent innen utgangen av august. Har bilen din 0 som siste tall skal den kontrolleres innen utgangen av oktober, og er det siste tallet 7 innen utgangen av november.
Du kan sjekke frist for EU-kontroll hos Statens Vegvesen, eller sende SMS med registreringsnummer til 2282. NAF har i tillegg en gratis varslingstjeneste.
Også veteranbiler må foreta EU-kontroll: Biler som er mellom 30 og 50 år gamle må inn hvert femte år. De eneste som slipper unna er biler som er registrert før 1. januar 1960.
Det kan du gjøre på alle bilverksteder som er godkjent av Statens Vegvesen, eller hos NAF. EU-kontroll gjort i utlandet blir som regel ikke godkjent.
Prisen for EU-kontroll varierer fra verksted til verksted, men du kan få den fra 850 kroner og oppover hos merkeverksteder. Hos NAF koster den fra 1420 kroner hvis du ikke er medlem. Hvis du er medlem koster den fra 1220 kroner.
Du kan ta EU-kontroll inntil fire måneder før fristen, så det kan være lurt å ta den samtidig som bilen er på service. Da kan prisen fort bli halvert.
Det sjekkes først og fremst om bilen din er trafikksikker, og da undersøkes blant annet styring, bremser, dekk, lys, speil og sikt. I tillegg sjekkes det om den overholder miljøkrav, og da undersøkes blant annet avgasser og støy.
Du trenger ikke ta med sommerdekkene hvis bilen har vinterdekk på, og motsatt.
Resultatet av kontrollen sendes til Statens Vegvesen. Denne har du krav på en kopi av, slik at du har dokumentasjon hvis du for eksempel skal selge bilen.
Det er ikke selve kontrollen som koster, men manglene som kan bli avdekket. Hvis du har en eldre bil og således frykter en stor verkstedregning, kan du ta reparasjonene før eller etter kontrollen.
Et godt tips er uansett å sjekke verksteder og priser på Mittanbud.no, både for EU-kontrollen og reparasjoner. Dessuten - hvis du skal selge bilen lønner det seg å reparere den, fremfor å selge med feil og mangler.
Frykter du en stor regning, men har ikke penger til å betale den her og nå? Istedenfor å selge en bil du behøver i hverdagen eller utsette viktige reparasjoner, kan et alternativ være et forbrukslån.
Når du sender inn søknaden din til oss, videresender vi den til en rekke banker. Du er garantert å få de beste rentene de kan gi, siden de konkurrerer om å få deg som kunde. Og fortvil ikke hvis du akkurat har fått et høyere anbud eller en større regning enn du trodde - fra du søker til du får svar tar det som regel ikke mer enn et par timer.
Hos oss kan du låne mellom 10 000 og 600 000 kroner. La oss si at bilen din trenger reparasjoner for 50 000 kroner. Tar du dette på kredittkortet, er gjennomsnittlig effektiv rente på disse over 25 prosent. Gjennomsnittet på innvilget effektiv rente hos oss er på 11,19 prosent (per nov. 2023). Det kan derfor være en idé å sjekke mulighetene for denne typen finansiering fremfor å bruke kredittkortet. Spesielt om du tenker å nedbetale gjelden over tid.
Husk at hvis du skal kjøpe bil, holder det ikke at den er EU-godkjent. Da bør bilen i tillegg ha vært på en NAF-test, eller fått en tilstandsrapport fra et merkeverksted.