Det kjøpes og selges rundt en halv million bruktbiler i Norge hvert år. Bruktbilkjøp er en vanskelig øvelse. Man har med store verdier å gjøre, med mekanikk og teknologi som er komplisert, og i tillegg skal man vite hva man må se etter i kontrakter og forsikringer.
– Det er mye du kan gjøre for å skaffe deg best mulig forutsetninger for at du skal kunne gjøre et godt kjøp, sier Sharon.
Det er i denne fasen den viktige jobben gjøres. Du kan gi deg selv gode forutsetninger ved å gjøre god research, bestemme deg på forhånd for hvilken prisklasse du skal lete i, hva slags bil du skal lete etter, og ved å undersøke bilen nøye før du kjøper.
– Mange leter litt på lykke og fromme. Det er mange fristelser på bruktbilmarkedet og mange tilbud som bare tilsynelatende er gode. Da er det fort gjort å gå på en smell – om du ikke vet hva du gjør. Gode forberedelser og is i magen er alfa og omega, sier spareøkonomen Sharon.
Det første du bør tenke på er altså hvilken prisklasse du skal lete i. Da får du avgrenset søket, og du får eliminert fristelser før de oppstår – enten de består i biler som egentlig er for dyre for deg, eller tilbud som er for gode til å være sanne.
– Når du skal bestemme deg for hva slags prisklasse du skal lete i og hva slags bil du skal lete etter, er nøkkelen å tenke gjennom hva du skal bruke den til. Skal bilen stort sett brukes til og fra jobb, eller skal du ofte ut på langtur? Hvor stor må bilen være, og hvor sterk motor må den ha? Dette er det første du må tenke på, sier Sharon.
Hun legger også til at det er viktig å tenke på det økonomiske aspektet. I tillegg til bilprisen må bilen vedlikeholdes, inspiseres, estimeres og forsikres. Bruk spørsmålene nedenfor for å få riktig beslutningsgrunnlag:
Når du har tenkt over behovene dine og funnet ut hvilke krav du må stille til bilen og hvilken prisklasse du skal lete i, er det tid for å tenke på de langsiktige kostnadene allerede nå – hvis du ikke tar dem med i beregningen kan de ende opp med å sprenge budsjettet ditt. Forsikringer, trafikkforsikringsavgift og dekkskift bør med i budsjettet.
– Det er vanskelig å finne ut nøyaktig hvilken forsikring du trenger, hvor høye avgiftene blir, og når dekkene må skiftes før du vet hvilken bil du skal kjøpe. Men det er veldig lurt å skaffe seg en omtrentlig oversikt over prisnivåene sånn at du kan ta dem med i budsjetteringen, sier Sharon.
Bilforsikring er ofte dyrt, men forsikringene og prisene på dem varierer, så det kan også være mye å spare på å legge inn litt ekstra innsats i research-fasen. Vurder behovene dine nøye, og let så etter den beste og rimeligste forsikringen som dekker alle behovene dine.
Trafikkforsikringsavgift er det som tidligere kaltes årsavgift. Den beregnes ut ifra døgnsatsen ganger antall døgn bilen er forsikret, og kan per august 2021 variere fra 5,25 kroner i døgnet for elbil, til 9,80 kroner i døgnet for dieselbil uten partikkelfilter. Den betales månedlig, kvartalsvis, hvert halvår eller hvert helår så lenge bilen din er forsikret.
Dekk må også med i beregningen. En tommelfingerregel er at dekkene bør skiftes hvert fjerde eller femte år, og prisene varierer veldig. Hvor lenge dekkene holder varierer også mye, ut fra hvor tung bilen er og hvor mye den brukes, blant annet. Om det ikke står oppgitt i salgsannonsen bør du spørre om dokumentasjon på når dekkene på bilen du vil kjøpe sist ble skiftet.
Når det gjelder finansiering av selve bilkjøpet har du flere alternativer. Tenk over hva som passer din økonomi best. Om du klarer å finansiere hele kjøpet selv er det absolutt det beste. Du kan også finansiere deler, eller i noen tilfeller hele kjøpet, ved å ta opp et billån. Da er det viktig å veie flere alternativer opp mot hverandre og undersøke vilkårene på de forskjellige lånene nøye – altså hvor høye rentene er, hva slags gebyrer som er heftet ved lånet, og hvor lang nedbetalingstiden er.
– Det har aldri vært flere billån på markedet enn det er i dag. Det finnes i dag over 750 forskjellige alternativer å velge mellom. Det er gode nyheter for deg som låntaker: Med så mye konkurranse i markedet blir prisene presset ned. Men det er ikke bare enkelt å navigere i jungelen av tilbydere og tilbud, sier Sharon.
Det er hver enkelt søkers økonomi som avgjør hva hva slags vilkår man blir tilbudt. Ettersom inntekt og egenkapital øker, øker også långiverens tillit – og jo større tillit långiveren har til deg, jo bedre vilkår får du. Renten er i alle tilfeller det viktigste å tenke på. Med lavere rente kan du betale ned lånet raskere. Og jo raskere du betaler ned lånet, jo billigere blir bilen din totalt sett.
Sikkerhet: Billån med pant i bilen gir som regel gunstigere vilkår enn usikrede billån. Billån med pant i boligen gir vanligvis enda bedre vilkår.
Grønt billån: Hvis du oppfyller långiverens krav til klimavennlige biler kan du kvalifisere til et grønt billån. De gir som regel gode vilkår.
De vanligste typene billån i dag:
Ordinært billån er den vanligste typen billån, og gir vanligvis den laveste renten. Det stilles krav til egenkapital – gjerne mellom 20 og 30 prosent av kjøpesummen. Du kan altså ikke låne hele kjøpesummen, og banken tar gjerne pant i bilen. Du må også kjøpe kaskoforsikring. Dette kan bli dyrt, og hvis du skal kjøpe en billig bruktbil kan det hende det ikke lønner seg i lengden.
Et grønt billån gir bedre vilkår til deg som velger å kjøpe en klimavennlig bil. Kravene varierer, men mange långivere tar utgangspunkt i EUs krav til miljøvennlige biler.
Et usikret billån har vanligvis den høyeste renten av alle lånetypene. Likevel kan det i visse tilfeller lønne seg: Hvis du skal kjøpe en billig bruktbil til under 100 000 kr kan du tape på å ta opp et ordinært billån som krever at du kjøper kaskoforsikring, ettersom forsikringen vil spise mye av budsjettet ditt.
Med et billån for unge får du lavere rente dersom du skal kjøpe din første bil og er under 34 år gammel.
Når du så har funnet ut av finansieringen, er det på tide å prøve biler. Det er du som kjøper som har undersøkelsesplikt – det vil si at du er ansvarlig for å undersøke bilen før du kjøper den. Hvis du kjøper den uten å undersøke den, har du lite å komme med i en eventuell tvist.
– Prøvekjøring er viktig. Sett av minst en halv time til dette, og om du er i tvil bør du få gjort en grundigere undersøkelse av bilen hos et kvalifisert verksted. Neste steg blir å sjekke at vognkortet samsvarer med bilen. Det kan du gjøre ved å se at understellsnummeret er det samme i vognkortet som på bilen. For å unngå ubehagelige overraskelser og problemer, er det også greit å sjekke at personen du kjøper bilen fra er den rettmessige eieren, forklarer Sharon.
Når du prøvekjører bilen bør du samtidig undersøke om det er kollisjonsskader på bilen, og om det er rust eller skader i lakken. Om du oppdager skader må du be om dokumentasjon på dem og få et verksted til å undersøke bilen før du eventuelt kjøper den.
Undersøk også om det er riper eller skader på frontruta, om glassene og reflektorene på alle utvendige lys og lykter er i orden, og om alle dørene – inkludert panseret og bagasjerommet – kan åpnes uten problemer. Sist, men ikke minst, må du undersøke dekkenes tilstand. Minstekravet mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter, og på vinterdekk er minstekravet 3 millimeter.
– Det er under prøvekjøringen at du virkelig kan få et inntrykk av bilen. Sjekk om motoren starter uten problemer, om du kan gire som normalt, om clutchen virker som den skal, om bilen har gode bremser og at bremsene tar likt – altså at bilen ikke trekker til en av sidene når du bremser, legger Sharon til.
Videre sier hun at det er viktig å sjekke hos skatteetaten at årsavgiften er betalt, og å undersøke serviceheftet. Der får du oversikt over hva slags reparasjoner og servicer som eventuelt har blitt gjennomført, og når de ble gjennomført. Til slutt må du søke opp bilen i Brønnøysundregisteret og undersøke om det ligger heftelser ved den.
– Eventuell gjeld på bilen følger registreringsnummeret, ikke eieren. Derfor er det veldig viktig å undersøke i Brønnøysundregisteret sånn at du er sikker på at du ikke får deg en lei overraskelse, sier Sharon.
Muntlig informasjon er i utgangspunktet juridisk bindende ved kjøp og salg, men det blir vanskelig å bevise noe som helst ved en eventuell tvist når det er ord mot ord. Skriv derfor alltid kontrakt ved bruktbilkjøp, og gå nøye gjennom den. Ta i tillegg vare på alt av dokumentasjon, og pass på å ha bestilt forsikring før omregistrering av bilen. Om du ikke har bestilt forsikring på forhånd vil ikke omregistreringen bli godkjent. Finn også ut om det foreligger en bruktbilgaranti – i alle fall om du kjøper bilen av en forhandler.
– Hos NAF eller Viking finner du både tilstandsrapporter og kontrakter som du og selgeren kan fylle ut sammen, slik at dere vet at det blir ryddig. Når det gjelder selve transaksjonen er du tryggere om du har tatt opp et billån. Da blir ikke pengene utbetalt før omregistreringen av bilen har blitt godkjent. Og, til slutt: Ikke betal før du har fått nøkkelen, avslutter Sharon.
Er du usikker på hvilket lån til bil som er best for deg, kan du gjennom oss sende inn én søknad som vi vidresender til flere banker. Du kan på den måten sammenligne og finne det beste billånet for deg.